{"id":335260,"date":"2022-07-21T13:40:26","date_gmt":"2022-07-21T10:40:26","guid":{"rendered":"https:\/\/analyse.optim.biz\/?p=335260"},"modified":"2022-07-21T13:40:26","modified_gmt":"2022-07-21T10:40:26","slug":"presedintele-iohannis-a-trimis-parlamentului-spre-reexaminare-legea-pentru-anularea-unor-obligatii-fiscale","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/analyse.optim.biz\/?p=335260","title":{"rendered":"Pre\u015fedintele Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, legea pentru anularea unor obliga\u0163ii fiscale"},"content":{"rendered":"<p>Pre\u015fedintele Klaus Iohannis a transmis, joi, spre reexaminare Parlamentului legea pentru anularea unor obliga\u0163ii fiscale. \u201eFa\u0163\u0103 de solu\u0163iile legislative adoptate, consider\u0103m c\u0103 dispozi\u0163iile legii supuse reexamin\u0103rii sunt neclare, de natur\u0103 s\u0103 genereze probleme \u00een aplicare \u015fi, prin urmare, se impun a fi reanalizate de c\u0103tre Parlament\u201d, argumenteaz\u0103 \u015feful statului.<\/p>\n<p>\u201ePrin alin. (1) al articolului unic din actul normativ supus reexamin\u0103rii se dispune anularea diferen\u0163elor de obliga\u0163ii fiscale principale, precum \u015fi a obliga\u0163iilor fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emis\u0103 \u015fi comunicat\u0103 contribuabilului, ca urmare a re\u00eencadr\u0103rii din categoria veniturilor din alte surse \u00een categoria veniturilor din salarii \u015fi asimilate salariilor a veniturilor din tichete cadou ob\u0163inute de c\u0103tre persoanele fizice de la alte persoane dec\u00e2t angajatorii, pentru perioadele fiscale de p\u00e2n\u0103 la 31 decembrie 2020 inclusiv \u015fi neachitate p\u00e2n\u0103 la data intr\u0103rii \u00een vigoare a legii transmise la promulgare\u201d, arat\u0103 comunicatul de pres\u0103 al Administra\u0163iei Preziden\u0163iale.<\/p>\n<p>\u00cen ceea ce prive\u015fte regimul juridic al tichetelor cadou, \u00een legisla\u0163ia aplicabil\u0103 acestuia au survenit, de-a lungul timpului, o serie de reglement\u0103ri, astfel:<\/p>\n<p>Potrivit Legii nr. 193\/2006 privind acordarea tichetelor cadou \u015fi a tichetelor de cre\u015f\u0103, care a fost abrogat\u0103 prin Legea nr. 165\/2018 privind acordarea biletelor de valoare, tichetele cadou se puteau utiliza de c\u0103tre societ\u0103\u0163ile comerciale, regiile autonome, societ\u0103\u0163ile \u015fi companiile na\u0163ionale, institu\u0163iile din sectorul bugetar, unit\u0103\u0163ile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum \u015fi persoanele fizice care \u00eencadreaz\u0103 personal pe baz\u0103 de contract individual de munc\u0103, pentru campanii de marketing, studiul pie\u0163ei, promovarea pe pie\u0163e existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclam\u0103 \u015fi publicitate, precum \u015fi pentru cheltuieli sociale, mai indic\u0103 sursa citat\u0103.<\/p>\n<p>\u00cencep\u00e2nd cu data de 1 ianuarie 2019, regimul juridic aplicabil tichetelor cadou este cel stabilit prin Legea nr. 165\/2018. Potrivit art. 15 alin. (1) din acest act normativ, \u00een varianta anterioar\u0103 modific\u0103rilor aduse prin Ordonan\u0163a de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 130\/2021 privind unele m\u0103suri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum \u015fi pentru modificarea \u015fi completarea unor acte normative, se prevedea c\u0103 tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angaja\u0163ilor, pentru cheltuieli sociale. De asemenea, prin art. 15 alin. (2) din acela\u015fi act normativ, se prevedea c\u0103 prin excep\u0163ie puteau fi acordate tichete cadou \u015fi altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pie\u0163ei, promovarea pe pie\u0163e existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclam\u0103 \u015fi publicitate.<\/p>\n<p>\u00cen prezent, ulterior modific\u0103rilor operate prin O.U.G. nr. 130\/2021, art. 15 prevede c\u0103 tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angaja\u0163ilor proprii pentru cheltuieli sociale, fiind interzis\u0103 acordarea acestor tichete altor categorii de beneficiari. Fac excep\u0163ie de la aceste prevederi organiza\u0163iile sindicale legal constituite ce pot acorda din fonduri proprii, ocazional, tichete cadou membrilor proprii care nu au calitatea de angaja\u0163i ai organiza\u0163iei sindicale.<\/p>\n<p>\u201eAnaliz\u00e2nd cronologia reglement\u0103rii regimului juridic al tichetelor cadou, rezult\u0103 c\u0103 acesta a suferit modific\u0103ri at\u00e2t \u00een ceea ce prive\u015fte sfera beneficiarilor c\u00e2t \u015fi condi\u0163iile de acordare a tichetelor. A\u015fadar, pe parcursul perioadei anterioare datei de 31 decembrie 2020, cadrul normativ care reglementa modalitatea de acordare a tichetelor cadou a suportat mai multe modific\u0103ri succesive, fapt ce a determinat o sfer\u0103 diferit\u0103 de aplicare a reglement\u0103rilor. \u00cen situa\u0163ia \u00een care legiuitorul a avut \u00een vedere o ipotez\u0103 anume pentru care a considerat c\u0103 s-ar impune anularea unor obliga\u0163ii fiscale, a\u015fa cum, de altfel, rezult\u0103 din informa\u0163iile incluse \u00een Expunerea de motive a legii transmise la promulgare, norma ar fi trebuit s\u0103 reflecte \u00een mod clar \u015fi f\u0103r\u0103 echivoc respectiva ipotez\u0103\u201d, sus\u0163ine pre\u015fedintele Iohannis.<\/p>\n<p>\u00cen con\u0163inutul normativ al legii criticate, la alin. (2) al articolului unic se prevede c\u0103 organul fiscal nu re\u00eencadreaz\u0103 \u00een venituri din salarii \u015fi asimilate salariilor veniturile din tichete cadou ob\u0163inute de c\u0103tre persoanele fizice de la alte persoane dec\u00e2t angajatorii acestora \u015fi \u00eencadrate \u00een categoria veniturilor din alte surse \u015fi nu emite o decizie de impunere \u00een leg\u0103tur\u0103 cu o astfel de re\u00eencadrare, pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.<\/p>\n<p>Or, conform art. 11 din Legea nr. 227\/2015 privind Codul fiscal: \u201e(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contribu\u0163ii sociale obligatorii, autorit\u0103\u0163ile fiscale pot s\u0103 nu ia \u00een considerare o tranzac\u0163ie care nu are un scop economic, ajust\u00e2nd efectele fiscale ale acesteia, sau pot re\u00eencadra forma unei tranzac\u0163ii\/activit\u0103\u0163i pentru a reflecta con\u0163inutul economic al tranzac\u0163iei\/activit\u0103\u0163ii. Organul fiscal este obligat s\u0103 motiveze \u00een fapt decizia de impunere emis\u0103 ca urmare a nelu\u0103rii \u00een considerare a unei tranzac\u0163ii sau, dup\u0103 caz, ca urmare a re\u00eencadr\u0103rii formei unei tranzac\u0163ii, prin indicarea elementelor relevante \u00een leg\u0103tur\u0103 cu scopul \u015fi con\u0163inutul tranzac\u0163iei ce face obiectul nelu\u0103rii \u00een considerare\/re\u00eencadr\u0103rii, precum \u015fi a tuturor mijloacelor de prob\u0103 avute \u00een vedere pentru aceasta\u201d.<\/p>\n<p>\u00cen plus, la art. 114 din Codul fiscal se definesc veniturile din alte surse ca orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se \u00eencadreaz\u0103 \u00een categoriile: venituri din activit\u0103\u0163i independente; venituri din drepturi de proprietate intelectual\u0103; venituri din salarii \u015fi asimilate salariilor; venituri din cedarea folosin\u0163ei bunurilor; venituri din investi\u0163ii; venituri din pensii; venituri din activit\u0103\u0163i agricole, silvicultur\u0103 \u015fi piscicultur\u0103; venituri din premii \u015fi din jocuri de noroc; venituri din transferul propriet\u0103\u0163ilor imobiliare, altele dec\u00e2t veniturile neimpozabile.<\/p>\n<p>De asemenea, art. 76 alin. (4) din Codul fiscal prevede c\u0103 veniturile provenite din tichetele cadou, oferite de angajatori, nu sunt impozabile, \u00een \u00een\u0163elesul impozitului pe venit, \u00een m\u0103sura \u00een care valoarea acestora pentru fiecare persoan\u0103 \u00een parte nu dep\u0103\u015fe\u015fte 300 lei \u015fi dac\u0103 sumele se acord\u0103 cu una dintre ocaziile expres \u015fi limitative prev\u0103zute de lege: cadouri oferite angaja\u0163ilor, precum \u015fi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pa\u015ftelui, Cr\u0103ciunului \u015fi a s\u0103rb\u0103torilor similare ale altor culte religioase; cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie; cadouri oferite angaja\u0163ilor \u00een beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.<\/p>\n<p>A\u015fadar, toate aceste dispozi\u0163ii ale Codului fiscal, mai sus men\u0163ionate, prev\u0103d mai multe ipoteze \u00een care tichetele cadou pot fi re\u00eencadrate din categoria veniturilor din alte surse \u00een categoria veniturilor din salarii \u015fi asimilate salariilor, gener\u00e2nd astfel diferen\u0163e de obliga\u0163ii fiscale, precizeaz\u0103 sursa men\u0163ionat\u0103.<\/p>\n<p>\u201ePrin urmare, norma prev\u0103zut\u0103 de alin. (2) al articolului unic din legea criticat\u0103 vine \u00een contradic\u0163ie cu dispozi\u0163iile Codului fiscal prin faptul c\u0103 elimin\u0103 posibilitatea organului fiscal de a re\u00eencadra opera\u0163iunile de acordare a tichetelor cadou ca tranzac\u0163ii generatoare de venituri din salarii sau asimilate salariilor \u015fi de a emite decizii de impunere \u00een leg\u0103tur\u0103 cu o astfel de re\u00eencadrare pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv, indiferent de motivele care ar putea sta la baza deciziei de re\u00eencadrare. Astfel, norma este de natur\u0103 s\u0103 genereze confuzie \u00een aplicare pentru destinatarii s\u0103i. Totodat\u0103, alin. (3) al articolului unic al legii supuse reexamin\u0103rii prevede c\u0103 diferen\u0163ele de obliga\u0163ii fiscale principale \u015fi\/sau obliga\u0163iile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emis\u0103 \u015fi comunicat\u0103 contribuabilului, ca urmare a re\u00eencadr\u0103rii sumelor prev\u0103zute la alin. (1), aferente perioadelor fiscale de p\u00e2n\u0103 la 31 decembrie 2020 inclusiv, stinse prin orice modalitate prev\u0103zut\u0103 la art. 22 din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor. Potrivit art. 22 din Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103 \u201ecrean\u0163ele fiscale se sting prin plat\u0103, compensare, executare silit\u0103, scutire, anulare, prescrip\u0163ie, dare \u00een plat\u0103 \u015fi prin alte modalit\u0103\u0163i prev\u0103zute expres de lege\u201d, indic\u0103 sursa amintit\u0103.<\/p>\n<p>Prin faptul c\u0103 legea transmis\u0103 la promulgare dispune restituirea diferen\u0163elor de obliga\u0163ii fiscale stinse de c\u0103tre contribuabili prin orice modalitate prev\u0103zut\u0103 la art. 22 din Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, f\u0103r\u0103 a avea \u00een vedere regimul juridic distinct al acestor mijloace de stingere a crean\u0163elor fiscale, se creeaz\u0103 o situa\u0163ie de natur\u0103 s\u0103 determine confuzie \u015fi impredictibilitate \u00een aplicare.<\/p>\n<p>Pe de o parte, \u00een unele situa\u0163ii prev\u0103zute de norma din art. 22 din Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, precum darea \u00een plat\u0103, devine imposibil\u0103 \u201erestituirea\u201d sumelor, iar pe de alt\u0103 parte, \u00een alte situa\u0163ii precum anularea sau prescrip\u0163ia, nu mai subzist\u0103 ra\u0163iunea unei restituiri, \u00eentruc\u00e2t stingerea obliga\u0163iilor fiscale nu a presupus diminuarea patrimoniului persoanei vizate, ci a implicat fie prescrierea dreptului la ac\u0163iune al organului fiscal, fie anularea deciziei de impunere, act al organului fiscal.<\/p>\n<p>Din acest motiv consider\u0103m c\u0103 este necesar\u0103 detalierea, la nivel de lege, a modalit\u0103\u0163ilor prin care se poate realiza restituirea diferen\u0163elor de obliga\u0163ii fiscale principale \u015fi\/sau obliga\u0163iile fiscale accesorii stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emis\u0103 \u015fi comunicat\u0103 contribuabilului \u015fi considerate stinse, \u00een condi\u0163iile legii.<\/p>\n<p>Conform art. 113 din Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103 referitor la obiectul inspec\u0163iei fiscale se prevede c\u0103 aceasta const\u0103 \u00een verificarea legalit\u0103\u0163ii \u015fi conformit\u0103\u0163ii declara\u0163iilor fiscale, corectitudinii \u015fi exactit\u0103\u0163ii \u00eendeplinirii obliga\u0163iilor \u00een leg\u0103tur\u0103 cu stabilirea obliga\u0163iilor fiscale de c\u0103tre contribuabil\/pl\u0103titor, respect\u0103rii prevederilor legisla\u0163iei fiscale \u015fi contabile, verificarea sau stabilirea, dup\u0103 caz, a bazelor de impozitare \u015fi a situa\u0163iilor de fapt aferente, stabilirea diferen\u0163elor de obliga\u0163ii fiscale principale. Iar potrivit alin. (4) al art. 131 din Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, pentru fiecare perioad\u0103 \u015fi obliga\u0163ie fiscal\u0103 ce au f\u0103cut obiectul constat\u0103rilor, raportul de inspec\u0163ie fiscal\u0103 st\u0103 la baza emiterii deciziei de impunere, pentru diferen\u0163e \u00een plus sau \u00een minus de obliga\u0163ii fiscale principale aferente diferen\u0163elor de baze de impozitare.<\/p>\n<p>Analiz\u00e2nd, \u00een mod coroborat aceste dispozi\u0163ii ale Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103, rezult\u0103 c\u0103 la baza emiterii unei decizii de impunere, \u00een func\u0163ie de situa\u0163ia concret\u0103, stau criterii \u015fi proceduri expres stabilite de lege. Or, prin legea supus\u0103 reexamin\u0103rii, anularea obliga\u0163iilor fiscale respective este dispus\u0103 cu titlu general, pentru toate situa\u0163iile \u00een care organul fiscal a stabilit, prin decizie de impunere, diferen\u0163e de obliga\u0163ii fiscale, indiferent de motivul existen\u0163ei\/constat\u0103rii acestor diferen\u0163e. De aceea, consider\u0103m c\u0103 legiuitorul ar fi trebuit s\u0103 stabileasc\u0103 anularea acestor obliga\u0163ii fiscale prin raportare la criterii \u015fi proceduri expres indicate \u00een legisla\u0163ia \u00een vigoare.<\/p>\n<p>Nu \u00een ultimul r\u00e2nd, potrivit alin. (6) al articolului unic din legea supus\u0103 reexamin\u0103rii: \u201e\u00cen cazul \u00een care, anterior intr\u0103rii \u00een vigoare a prezentei legi, organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a stabilit obliga\u0163ii de natura celor prev\u0103zute la alin. (1), acesta nu mai comunic\u0103 decizia de impunere, iar obliga\u0163iile fiscale se scad din eviden\u0163a analitic\u0103 pe pl\u0103titor, pe baz\u0103 de borderou de sc\u0103dere\u201d. Deciziile de impunere reprezint\u0103 acte administrative individuale prin care autorit\u0103\u0163ile fiscale stabilesc \u00eentinderea obliga\u0163iilor fiscale, iar acestea produc efecte de la momentul comunic\u0103rii lor. \u00cen condi\u0163iile \u00een care, prin efectul legii, actele au fost emise, dar nu mai sunt comunicate, este neclar efectul dispozi\u0163iei asupra actelor respective \u015fi dac\u0103, \u00een temeiul art. unic alin. (6), organul fiscal este obligat s\u0103 le revoce. Din acest considerent, apreciem c\u0103 este necesar\u0103 reevaluarea normei \u00een discu\u0163ie, pentru asigurarea unei reglement\u0103ri mai clare a efectelor juridice ale deciziilor de impunere, ca acte administrative individuale.<\/p>\n<p> Source URL: https:\/\/adevarul.ro\/politica\/presedintele-iohannis-a-trimis-parlamentului-spre-2180161.html<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Pre\u015fedintele Klaus Iohannis a transmis, joi, spre reexaminare Parlamentului legea pentru anularea unor obliga\u0163ii fiscale. \u201eFa\u0163\u0103 de solu\u0163iile legislative adoptate, consider\u0103m c\u0103 dispozi\u0163iile legii supuse reexamin\u0103rii sunt neclare, de natur\u0103 s\u0103 genereze probleme \u00een aplicare \u015fi, prin urmare, se impun a fi reanalizate de c\u0103tre Parlament\u201d, argumenteaz\u0103 \u015feful statului. \u201ePrin alin. (1) al articolului unic [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":335261,"comment_status":"open","ping_status":"","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[2],"tags":[19],"class_list":["post-335260","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-politics","tag-adevarul"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/335260","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=335260"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/335260\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/media\/335261"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=335260"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=335260"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/analyse.optim.biz\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=335260"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}